שאלת מחקר איכותני

מאמר זה יעסוק בנושא שאלת מחקר איכותני וכיצד באה לידי שימוש בשיטת מחקר זו. כמו כן, המאמר יכלול מחוון המורכב משלושה שלבים לבניית שאלת מחקר מעולה ובדיקתה, במטרה ללוות אתכם צעד אחר צעד בתבנית מפורטת וקלה ליישום. כחלק מהמחוון, יוצגו דוגמאות רלוונטיות לשאלות מחקר איכותני על מגוון סוגיהן המפורטים בהמשך.

תוכן עניינים

מהי שאלת מחקר איכותני

שאלת מחקר איכותני היא שאלה הנגזרת מגישת המחקר האיכותנית ועל כן כדאי שנתחיל מלהבין מהו מחקר איכותני.  שיטת המחקר האיכותני משמשת לחקור ולהבין חוויות, נקודות מבט, בעיות, התנהגויות ותופעות אחרות בקרב קבוצות. מחקר איכותני נועד בדרך כלל לספק תיאורים עשירים ומפורטים בהקשרה של התופעה הנחקרת, ולא להתמקד בתוצאות הניתנות להכללה או לכימות. 

למעשה וכפי שצוין לעיל, אופי המחקר האיכותני משפיע באופן ישיר על אופי שאלת המחקר האיכותני. בהתאם לכך, שאלת המחקר תחת הגישה האיכותנית שואפת לבחון תופעות סובייקטיביות הנמצאות בקבוצות אוכלוסייה. בניגוד לשאלות מחקר הנהוגות במחקר כמותי ושואפות לכמת תופעות, לבחון קשר בין משתנים או את השפעתם אחד על משנהו, שאלת זו לרוב תהיה פתוחה, מאפשרת ותשאף לתשובה מעמיקה ורחבה. מטרתה של שאלת מחקר איכותני היא לשאוף להבין תופעות חברתיות, תוך שימוש בנתונים שאינם מספריים כמו ראיונות, תצפיות, ניתוח טקסטואלי וכיוצא בזה.

איך בונים שאלת מחקר איכותני טובה

שלב 1: בחירת התופעה והקבוצה

במחקר האיכותני תופעה היא מילה רחבה הכוללת מגוון מופעים אלה עשויים להיות נורמות, חוויות, נקודת מבט, תכונות, בחירות, גורמים, תפיסות וכדומה. הימצאות ערכים אלה, גודלם, סיבתם או כל רכיב שאינו כמותי אודותם נחקור עבור קבוצה מסויימת. למעשה, כל קבוצת אנשים שנוכל למצוא לה בסיס משותף להשתייכות קבוצתית על רקע גיל, מקום עבודה, מוצא וכו’, תוכל להיות קבוצה שנוכל לערוך בקרבה את המחקר האיכותני. בשלב זה נרצה לבחור קבוצה שבהתאמה לתופעה נצפה למצוא תשובה מעניינת לשאלת המחקר, שמעלה בעיה, עניין בלתי צפוי או מסקרן.

שלב 2: בחירת סוג השאלה ובנייתה

סוגי שאלות המחקר האיכותני

שימו לב  סוגי השאלות אינם סותרים זה את זה, ושאלת המחקר האיכותני יכולה להשתייך לשני סוגי מחקר במקרים מסוימים. שאלות המחקר האיכותניות צריכות להיות מתוכננות כך שיתאימו למטרות וליעדים הספציפיים של המחקר הנדרש. בנוסף איתור מבנה השאלה המיועד הוא שלב חשוב בבניית השאלה. איתור של מבנה השאלה הרצויה עשוי לתת רקע ובסיס רעיוני לשאלת המחקר אותה נרצה לבנות. בנוסף מבנה השאלה יהיה תואם לסוג השאלה ויוביל אותנו לסוג המחקר שעלינו לערוך.

שאלת מחקר תיאורי

מחקר איכותני תיאורי הוא מחקר המבקש לחקור תופעה או חוויה חברתית מסוימת בפירוט. שאלות אלו משמשות לעתים קרובות כדי לחקור נושאים שלא נחקרו בהרחבה בעבר או כדי לקבל הבנה טובה יותר של אוכלוסייה או סביבה מסוימת. מטרת שאלת מחקר מסוג זה היא לספק הבנה עשירה ומקיפה של התופעה הנחקרת. שאלות מחקר תיאורי מתחילות לרוב במילים כדוגמת “מה הם?”, “איך?” או “כיצד?”. שאלות מחקר איכותני תיאורי יכולות לספק תובנות יקרות ערך לגבי תופעות חברתיות.

  • מה הן [התופעות] בקרב [קבוצה]?
  • כיצד בא לידי ביטוי [תופעה] בקרב [קבוצה]?
  • איך מוצגת [תופעה] בעיניהם של [קבוצה]?

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר תיאורי:

  • “מהן החוויות הטראומתיות הבולטות בקרב נשים שעברו טיפול בסרטן השד?”
  • “מהם הגורמים המרכזיים התורמים לשביעות רצון העובדים במקום העבודה?”
שאלת מחקר השוואתי

מחקר איכותני השוואתי הוא מחקר המבקש להשוות ולהבדיל בין קבוצות או תופעות על מנת לקבל הבנה מעמיקה יותר של קווי דמיון והבדלים ביניהן.שאלות מחקר איכותיות השוואתיות יכולות לספק תובנות חשובות לגבי קווי דמיון והבדלים בין קבוצות או תופעות.  במחקר מדעי החברה, שאלת מחקר השוואתי משמשת בדרך כלל כדי לחקור הבדלי תופעות או קבוצות מבחינת מאפיינים, חוויות, אמונות או התנהגויות. שאלות מחקר השוואתי מתחילות לרוב בביטויים כגון “במה נבדלים?”, “מה השוני בין?” או “מהם הדמיונות וההבדלים בין?” ועוסקות בנתונים אשר נאספו באמצעות תצפית, ראיונות או ניתוח מסמכים.

  • מה השוני ב[תופעה] בין [קבוצה 1] ל[קבוצה 2]?
  • במה שונה [תופעה] בין [קבוצה 1] ל[קבוצה 2]?
  • במה נבדלות [תופעות] בין [קבוצה 1] ל[קבוצה 2]?
  • מהם קווי הדמיון של [תופעה] בקרב [קבוצה 1] ו[קבוצה 2]?

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר השוואתי:

  • “במה שונה תפיסת המנהיגות בין עובדים ועובדות בארגון מסוים?”
  • “במה שונה חווית האבל בין הורים שאיבדו ילד כתוצאה ממחלה לבין אלו שאיבדו ילד מאלימות?”
שאלת מחקר הסברי

מחקר הסברי הוא מחקר המבקש לחקור מדוע מתרחשת תופעה או חוויה חברתית מסוימת. במחקר מדעי החברה, שאלת מחקר הסברי משמשת בדרך כלל כדי לחקור את הסיבות, התהליכים או המנגנונים הגורמים להיווצרותה תופעה או חוויה מסוימת. שאלת מחקר הסברית תתחיל לרוב בביטויים כגון “מדוע?” או “מהם הגורמים?”.

  • מדוע [קבוצה] נוטה ל[תופעה]?
  • מהן ה[תופעות] התורמות ל[קבוצה]?
  • מדוע [תופעה] נוטה להתרחש ב[קבוצה]?
  • מדוע ה[קבוצה] נחשפת ל[תופעה] במידה רבה?

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר הסברי:

  • “מהם העקרונות התורמים להצלחתם של עסקים קטנים?”
  • “מדוע משפחות קטנות נוטות להכין מגוון רחב יותר של מאכלים?”
שאלת מחקר חקרני

מחקר חקרני, או בשמו השני מחקר גישושי, נערך כאשר מעט ידוע על נושא או תופעה מסוימת. שאלת מחקר חקרני שואפת להשיג הבנה ולשפוך אור באופן ראשוני על נושא מסוים ובכך לפתוח פתח שיוביל למחקרים נוספים ומעמיקים יותר. שאלות מחקר איכותני חקרני הינן פתוחות וגמישות, ומטרתן לאפשר לעורך המחקר לחקור ולהבין את נושא המחקר לעומק. שאלות אלו מתחילות לרוב בביטויים כגון “מהם הגורמים המשפיעים על” או “מהן החוויות והתפיסות של”.

  • מהן ה[תופעות] המשפיעות על [קבוצה]?
  • מהן ה[תופעות] של [קבוצה]?

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר חקרני (כמובן בהינתן שלא נעשה מחקר דומה מספק):

  • “מהן החוויות המשפיעות על שביעות הרצון בעבודה בקרב עובדי שירותי התברואה?”
  • “מהן תפיסות האחים הגדולים במשפחה לגבי השתתפות אחיהם הקטנים בלמידה מקוונת?”
שימו לב: שאלות אלו רלוונטיות בהנחה שלא היה מחקר מקדים מספק בבסיסן.
שאלת מחקר אתנוגרפי

מחקר אתנוגרפי הוא מחקר השואף לחקור לעומק תרבות או קהילה. שאלת המחקר האתנוגרפי מבקשת להבין את האמונות, הערכים, החוויות או התכונות של קבוצה או קהילה מסוימת, ולספק תיאור מפורט והוליסטי של התרבות הנלמדת. מחקר אתנוגרפי שימושי במיוחד להשגת תובנה לגבי תרבויות וקהילות שאינן מוכרות או לא מובנות. שאלות אתנוגרפיות מתחילות לרוב בביטויים כגון “מהן האמונות/ הערכים/התכונות המאפיינות?”, “כיצד אנשי הקהילה?” או “איך בני התרבות?”.  להלן דוגמאות למבנה של שאלות מחקר אתנוגרפי:

  • מהן ה[תופעות] המאפיינות [קבוצה]?
  • איך ה[קבוצה] הייתה מתארת [תופעה]?
  • כיצד ה[תופעה] באה לידי ביטוי באנשי ה[קבוצה]?
  • כיצד ה[קבוצה] מגיבה ל[תופעה]?

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר אתנוגרפי:

  • “כיצד חברי הקהילה הלהטבי”ת חווים את שירותי הבריאות?”
  • “מהן הנורמות והציפיות התרבותיות סביב נישואים ומשפחה בתרבות העיראקית?”
שימו לב: שאלות אלו רלוונטיות במידה והקבוצה היא חלק מתרבות או קהילה

שלב 3: בחינת טיב השאלה

על אף ששאלת המחקר האיכותנית היא שאלה פתוחה, ערכי התופעה והקבוצה צריכים להיות ממוקדים ככל הניתן בכדי לנהל מחקר ענייני ומפורט. כשנבחן את טיב השאלה נוודא את צמצום את הערכים שבחרנו כך שידונו בדבר המעורר עניין כלשהו בצורה המדויקת ביותר. כאמור, גם עניין השאלה הוא קריטריון חשוב למדידת איכות השאלה. לשם בחינת עניין השאלה ניתן לוודא שהשאלה שבחרנו אכן מצביעה על תופעה חריגה, מפתיעה, מוזרה, לא ברורה או על תופעה שדורשת הסבר.