שאלת מחקר כמותי

מאמר זה יעסוק בנושאים מהי שאלת מחקר כמותי וכיצד באה לידי שימוש בשיטת המחקר הכמותי. כמו כן, יכלול מחוון בן שלושה שלבים לבניית שאלת מחקר כמותי איכותית שיצרנו עבורכם במטרה ללוות אתכם צעד אחר צעד בתבנית מפורטת וקלה ליישום. כחלק מהמחוון, יוצגו דוגמאות רלוונטיות לשאלות מחקר על מגוון סוגיהן המפורטים בהמשך.

מהי שאלת מחקר כמותי

שאלת המחקר הכמותית היא שאלת מחקר בה נשתמש תחת שיטת המחקר הכמותי. שיטה זו מסתמכת על נתונים מספריים, עובדות וראיות שניתן למדוד באמצעות מערכי מחקר כמותיים המשתמשים בסטטיסטיקה תיאורית והיסקית כאחד. אופי שאלת המחקר הכמותי נגזרת באופן ישיר מאופיו של המחקר הכמותי. לרב, שאלת המחקר תחת הגישה הכמותית שואפת לבחון קשר בין משתנים או את השפעתם אחד על משנהו. שאלה זו לרוב תהיה מדויקת וספציפית ותאפשר מדידה, השוואה, ניתוח סטטיסטי, זיהוי קשרים, דפוסים ומגמות. מטרתה תהיה לבסס השערות שיובילו לטענה שניתן יהיה להכליל על האוכלוסייה הרחבה.

איך כותבים שאלת מחקר כמותי טובה

שלב 1: בחירת המשתנים וערכיהם

בראש ובראשונה יש לבחור לפחות שני משתנים לשאלה. בין המשתנים לא חייב להיות קשר נראה לעין, המשתנים אף לא צריכים להגיע מאותו נושא או תחום. נרצה לבחור משתנים שאנו סבורים כי יש בניהם קשר שהוא חריג, מעורר עניין או מפתיע שניתן להגיע אליו בעזרת מחקר. חשוב לראות שבמקרה של משתנים קטגוריאליים (למשל, סוג התערבות, קבוצת גיל וכו’), נצטרך לבחור גם את ערכי המשתנים שעליהם נערוך את המחקר וזאת מכיוון שלא בכל פעם שנבחר משתנה, לא כל ערכיו יבדקו במחקרנו. כך למשל, אם בחרנו במשתנה קבוצת גיל, אין זה אומר שנבחן בהכרח צעירים, מבוגרים וזקנים, אלא שייתכן ומחקרנו יעסוק רק בערכים צעירים ומבוגרים. כמו כן, לעיתים קרובות נראה שבשאלת המחקר תופיע אוכלוסיית מחקר מסוימת שבה נרצה להתמקד. לדוגמה, במידה ונרצה לבחון את המשתנים יכולת אינטלקטואלית ושביעות רצון מהחיים, ניתן יהיה לייחד את הבדיקה לאוכלוסיית המבוגרים או לחילופין לבדוק זאת בקרב אוכלוסיית בני הנוער.

שימו לב: על מנת להבין את שלושת סוגי השאלות האופייניות במערך המחקר הכמותי יש ללמוד קודם מהו משתנה ומהו ערך ומה ההבדל בין משתנה תלוי לבין משתנה בלתי תלוי. כל שאלת מחקר מקשרת בין משתנים וערכיהם ועל כן הבנה זו עשויה למנוע בלבול ולתרום לגיבוש שאלת מחקר מצוינת.

שלב 2: ניסוח שאלת מחקר כמותי בהתאם לסוג המחקר

זהו שלב חשוב במיוחד וסטודנטים רבים נוטים להתבלבל בו. ישנם שלושה סוגים שונים של שאלות מחקר כמותי הנובעות ממטרת המחקר השונות שחוקר עשוי לערוך. כל מטרת מחקר תוביל לסוג אחר של שאלת מחקר ועל כן יש להקדיש מספר רגעים על מנת להבין האם מדובר על מחקר תיאורי, מתאמי או ניסויי. להלן תיאור סוגי השאלות הנגזרות ממטרות המחקר השונות.

הערה חשובה: שימו לב כי מרבית המחקרים שנערכים במסגרת אקדמית הינם מחקרים מסוג מתאמי או ניסויי ואילו רק מעט מן המחקרים הם מחקרים תיאוריים. יחד עם זאת, ניתן לשלב מספר סוגי שאלות במחקר אחד.

סוגי השאלות ולאחריהן שאלת מחקר כמותי לדוגמא

שאלת מחקר תיאורי

מחקר תיאורי נועד לתאר בצורה מדויקת ושיטתית אוכלוסייה, מצב או תופעה. לשם כך שאלת המחקר הנבחנת במסגרת מחקר זה תכתב תוך שימוש במילים שיבקשו לכמת ולאפיין משתנה או משתנים במחקר. שאלות מחקר תיאוריות נפוצות לרוב יתחילו ב”כמה”, “כל כמה זמן”, “מתי”, “איך”, “באיזו שעה”, “מהו שיעור” וכיוצא בזה. 

  • מהי השכיחות של [ערך של משתנה תלוי] ב[ערך של משתנה בלתי תלוי]?
  • מהי המגמה/ הדפוס של [ערך של משתנה תלוי] לאורך זמן [הזמן הוא המשתנה הבלתי תלוי]?
  • מהו שיעור [ערך של משתנה תלוי] בקרב [ערך של משתנה בלתי תלוי]?
  • עד כמה [ערך של משתנה תלוי] תופס מקום בחיי [ערך של משתנה בלתי תלוי]?
  • באיזו תכיפות [ערך משתנה בלתי תלוי] יעשו [ערך משתנה תלוי]?

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר תיאורי:

  • “מהו שיעור הסטודנטים שמסתייעים בכספי המלגות?”
  • “באיזו תכיפות גברים עם סוג דם O נוהגים לאכול?”
שאלת מחקר מתאמי

מחקר מתאמי נועד לבחון את הקשר בין שני משתנים או יותר. כחלק מכך, שאלת המחקר הנבחנת במסגרת מחקר זה תכתב באמצעות מילים המתייחסות לקשר סטטיסטי בין משתני המחקר. שימו לב כי קשר סטטיסטי פירושו שמשתנה X קשור למשתנה Y אך לא משפיע או גורם לו. כלומר, שלא קיים יחס סיבתי בין המשתנים אלא קשר הדדי. לציין כי מרבית שאלות המחקר במדעי החברה הינן שאלות מחקר מתאמי שכן לרב המחקר נערך בנקודת זמן אחת כך שלא ניתן לקבוע איזה מבין שני המשתנים קדם לאחר ועל כן מתאפשר להסיק אך ורק על קשר בין המשתנים. 

  • מה הקשר בין [ערך של משתנה בלתי תלוי] לבין [ערך של משתנה תלוי]?
  • האם קיים קשר חיובי בין [ערך של משתנה בלתי תלוי] לבין [ערך של משתנה תלוי]?
  • מהו ההבדל בהמצאות [ערך של משתנה תלוי] בין [ערך 1 של משתנה בלתי תלוי] ל[ערך 2 של משתנה בלתי תלוי]?
  • עד כמה [ערך של משתנה תלוי] משתנה בין [ערך 1 של משתנה בלתי תלוי] ו[ערך 2 של משתנה בלתי תלוי]?

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר מתאמית

  • “האם קיים קשר בין אימון קוגניטיבי לבין שביעות רצון מהחיים?”
  • “האם קיים הבדל בפתיחות לחוויה מינית בין גברים לנשים?”

*ראוי לציין כי שאלת המחקר השנייה יכלה להיות מנוסחת גם בצורה של קשר: האם קיים קשר בין מגדר לבין פתיחות לחוויה מינית?

שאלת מחקר סיבתי

מחקר סיבתי נועד לבדוק את ההשפעה של משתנה אחד או יותר על משתנה אחר. כפועל יוצא, שאלת המחקר הנבחנת במערך מחקר ניסויי תכתב באמצעות שימוש במילים המתייחסות להשפעת משתנה אחד על משנהו. מילים המצביעות על יחס סיבתי בין משתנים הן המילים: משפיע, גורם, מוביל, מעודד, משפר, פוגע וכיוצא בזאת. חשוב לשים לב כי שאלת מחקר סיבתית יכולה להופיע רק כאשר מערך המחקר שעורכים הוא סיבתי ומאפשר הסקה על קשר סיבתי בין משתני המחקר.

  • מהי השפעת [ערך של משתנה תלוי] משתנה בעקבות [שינוי בערכיו של משתנה בלתי תלוי]?
  • עד כמה משפיע [שינוי בערכיו של משתנה בלתי תלוי] על [ערך של משתנה תלוי]?
  • האם [ערך של משתנה בלתי תלוי] מוביל ל[ערך של משתנה תלוי]?
  • האם [ערך של משתנה תלוי] נובע מ[ערך של משתנה בלתי תלוי]?

 

בנוסף מוצגות שתי דוגמאות לשאלת מחקר סיבתית

  • “האם שימוש בטכנולוגיה בלמידה מובילה לשיפור ציוני הסטודנטים בכיתה?”
  • “האם ההבדל בחוויית הלמידה נובע מההבדלים בשיטת ההוראה בכיתה?”

שלב 3: בחינת טיב השאלה

כאמור, שאלת מחקר כמותי טובה צריכה להיות ספציפית וממוקדת מאוד. המיקוד יקל בעריכת המחקר, ידייק את תהליך הקריאה המקדימה ויקטין את הסיכוי להתפזר במהלך כתיבת העבודה. כמו כן, אם שאלת המחקר שלכם טובה תוכלו להצליח לטעון דבר מה רלוונטי ומפורט, מעמיק ויסודי גם במסגרת העבודה.