תוכן עניינים אוטומטי בוורד

איך עושים תוכן עניינים בוורד

לדעת לכתוב תוכן עניינים באופן אוטומטי הפך עם השנים לפעולה נדרשת וחסכונית במונחי זמן ואנרגיה. למעשה, בכל עבודה שנכתבת על פני מספר עמודים ומורכבת ממספר פרקים, יש צורך לכתוב תוכן עיניינים. תוכנת הוורד (Word) מאפשרת לנו לעשות זאת באמצעות ממשק פשוט וחוסכת לנו הרבה התעסקות מתישה של מספורים ועריכות. הבעיה מתחילה בכך שמרביתנו לא יודעים לעשות זאת בצורה אפקטיבית ויעילה. 

לפיכך, במאמר זה נפרט מהם הצעדים שצריך להכיר כדי לדעת איך לעשות תוכן עניינים בוורד. אולם קודם לכן, חשוב שניישר קו ונבהיר מהי היררכיה של כותרות, היות שכותרות הן אבני היסוד של תוכן העניינים. 

תוכן עיניינים

היררכיה של כותרות

הבה נבין מהי כותרת ראשונה ואיך היא שונה מכותרת שנייה, שלישית ואילך. לטובת ההמחשה נדגים את השימוש בכותרות בעבודה סמינריונית בתחום החינוך, נניח שנושא העבודה הוא שילוב ילדים על הספקטרום האוטיסטי בחינוך הרגיל.

כותרת ברמה ראשונה היא הכותרת של מרכיבי העבודה העיקריים ובעבודה אקדמית סטנדרטית כותרות ברמה ראשונה יהיו לרב כותרות של פרקים כדוגמת: מבוא, סקירת ספרות, שיטה, תוצאות, דיון, ביבליוגרפיה, נספחים וכו’. שימו לב כי כותרת העבודה איננה מהווה כותרת ראשונה ואינה נכללת בהיררכיית הכותרות.

לעומת זאת, כותרת ברמה שנייה הינה תת כותרת של כותרת ברמה ראשונה. כפועל יוצא, כותרות אלו משמשות לתתי-פרקים שנכתבו תחת כותרות ברמה ראשונה. לדוגמה, הכותרת שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל עשויה להיות כותרת ברמה שנייה בתוך פרק המבוא. שימו לב! כותרת ברמה שנייה תמיד תופיע תחת כותרת ברמה ראשונה אך איננה חייבת להיות תת-הכותרת היחידה תחת כותרת זו.

בדומה לכך, כותרת ברמה שלישית שומרת בדיוק על אותה החוקיות ומהווה תת כותרת לכותרת ברמה שנייה. בדוגמה לעיל, כותרת ברמה שלישית עשויה להיות שילוב ילדים על הספקטרום האוטיסטי וזאת משום שילדים על הספקטרום האוטיסטי הם תת-אוכלוסייה של ילדים עם צרכים מיוחדים וכנגזרת מכך עשויה להוות תת נושא. מצוין, אז בדיוק על פי אותה חוקיות קיימת גם כותרת רביעית, חמישית וכיוצא בזאת.

ראוי לציין שההבדלים בין סוגי כותרות אלו אינם רק בתפקידם ומיקומם בטקסט אלא גם באופן כתיבתם. להלן פורמט לאופן כתיבת היררכיית הכותרות על פי כללי APA 7. שימו לב כי ישנם הבדלים בגופן והמיקום של הכותרות בין סגנונות כתיבה שונים אולם שאין הבדל ברציונל ובפרוצדורה.

מצוין. עתה, לאחר שהבנו את היררכיית הכותרות, נלמד מהו רצף הפעולות הנדרש ונתחיל מכיצד מגדירים לתוכנת הוורד את כותרות עבודתנו.

רצף הפעולות להפקת תוכן עניינים אוטומטי

בסרגל העליון בתוכנת הוורד, תחת לשונית “בית“:

מופיע הסרגל “סגנונות“:

הסרגל מציג מספר סגנונות כתיבה וסגנון הכתיבה שמוגדר כסטנדרטי הוא הסגנון “רגיל”. כפי שניתן לראות, באמצע הסרגל מופיעים סגנונות נוספים וביניהם: כותרת 1 וכותרת 2, כלומר כותרת ברמה ראשונה ושנייה בהתאמה. שימו לב שסגנון כותרת 3 לא יופיע עד שלא תשתמשו בכותרת 2, וכך גם עבור סגנונות כותרת 4,5.

כאשר מסמנים (מקיפים) פיסת טקסט מסוימת ובוחרים בסגנון “כותרת 1”, תוכנת הוורד מבינה שברצונכם להגדיר אותה ככותרת ברמה ראשונה. ומיד לאחר הבחירה בסגנון זה יופיע ממש בסמוך לכותרת שבחרת חץ אופקי (Play) שניתן יהיה לפתוח ולסגור, ויסמן עבורכם שפעולת ההגדרה עבור הכותרת הושלמה. לצערנו, התוכנה בוחרת להקשות עלינו מעט, היא הופכת את הכותרת לכותרת בגופן כחול וגדול ופונט שלרב לא מתאים לסגנון הכתיבה שלכם.

אם כך, איך ניתן לתקן זאת ביעילות?

לשם תיקון הבעיה מומלץ על סדרת הפעולות הבאות לפני סיווג כלל הכותרות בעבודה:

  1. כתיבת כותרת ברמה ראשונה בצורה נכונה באופן ידני בהתאם לטבלת היררכיית הכותרות.
  2. סימון טקסט הכותרת שכתבתם.
  3. לחיצה על מקש ימני בסגנון הכתיבה כותרת 1.
  4. בחירה באפשרות “עדכן את כותרת 1 כך שיתאים לקטע שנבחר”.

כך למעשה התוכנה תבין מהם מאפייני הכותרת שתרצו להגדיר עבור כותרת ברמה ראשונה ותמנע התעסקות עם הגדרות ידניות לכותרות הבאות. כמובן שיש לבצע זאת עבור סוגי הכותרות השונים. כמו כן, יש לבצע זאת רק בפעם הראשונה עבור כל כותרת שכן בפעמים הבאות ההגדרה נשמרת.

סיימתם עם סיווג כלל הכותרות בעבודה? כל הכבוד! הגעתם לשלב האחרון והפשוט מכל. נווטו לעמוד שבו תרצו למקם את תוכן העניינים בעבודתכם. שימו לב שבמרבית העבודות, עמוד זה ימוקם אחרי עמוד השער והתקציר ולפני פרק המבוא. לאחר הצבת הסמן בעמוד זה, גשו ללשונית “הפניות” ושם בחרו “תוכן עניינים“:

נהדר, יצרתם לעצמכם תוכן עניינים בעבודה! עשיתם זאת בכמה רגעים, לפי כללי ה-APA ומבלי להתעסק במספרי העמודים של כל פרק או במספר הנקודות שיש להוסיף בין הכותרת למספר…………….1

לסיום, קבלו ארבעה דגשים שחשוב להכיר.

דגשים חשובים

1. מרגע יצירת תוכן העניינים בצורה שלמדנו, טקסט הכותרות שהגדרתם ומספרי העמודים יופיעו באופן סטטי ולא ישתנו בהתאם לשינויי כותרות או עמודים אם לא תבקשו לעדכנם מחדש. עדכון מחדש ניתן לבצע באמצעות הפעולה:

שימו לב כי בלחיצה על הכפתור “עדכן תוכן עניינים” נפתח החלון הבא ובו שתי אפשרויות. האפשרות “עדכן מספרי עמודים בלבד” תעדכן רק את מספרי העמודים לפי המבנה החדש של העבודה. לעומת זאת, “עדכן את הרשימה כולה” תעדכן גם את שמות הכותרות.

2. ניתן ואף רצוי לשנות את הפונט והגופן של תוכן העניינים, בדרך כלל ל-David בגודל גופן 12, כדי שיתאים לשאר הטקסט בעבודה.

3. להלן דוגמה לתוכן עניינים.

תוכן עניינים לדוגמא

4. כתיבת תוכן העניינים נערכת בשלב הסופי של העבודה ובדרך כלל בסמוך למועד הגשתה. שימו לב שכפי שיש חוקים מסוימים כפי שבאים לידי ביטוי בהיררכיית הכותרות, כך ישנם חוקי כתיבה שמנחים כיצד נכון לכתוב כל פרק בעבודה. כך למשל, כתיבת פרק ביבליוגרפיה חייבת להיערך על פי סט כללים מסוים וכדאי להכירם כדי להימנע מהורדת נקודות קריטיות בעבודה. מוזמנים לצפות בסרטון קצר וחיוני כדי להימנע מ-4 טעויות קריטיות בפרק הביבליוגרפיה.

כתבו לנו האם הפוסט עזר לכם להבין איך כותבים תוכן עניינים בוורד